قسمت سوم

از سیب تا سپتاریا / حسن صادقی یونسی

به گزارش کلام ماندگار، هدیه استاد بزرگ زمین شناس عزیزمان استاد دکتر مریدی فریمانی مقداری سیب خوش رنگ و خوش بو و فلفل دلمه ای و فلفل سبز و کدو خورشتی بود. سبزی رنگ فلفل ها مرا بیاد رنگ سبز برخی سنگها انداخت. رنگ سبز بیشترین انتخاب را در جهان سنگهای قیمتی دارد ، اما […]

به گزارش کلام ماندگار، هدیه استاد بزرگ زمین شناس عزیزمان استاد دکتر مریدی فریمانی
مقداری سیب خوش رنگ و خوش بو
و فلفل دلمه ای و فلفل سبز و کدو خورشتی بود. سبزی رنگ فلفل ها مرا بیاد رنگ سبز برخی سنگها انداخت.
رنگ سبز بیشترین انتخاب را در جهان سنگهای قیمتی دارد ، اما بسیاری از بهترین گوهرهای سبز مانند زمرد ، یشم ، گارنت بسیار نادر هستند. رنگهای سبز عمدتاً به دلیل آثار کروم و وانادیوم یا آهن است.
با خودم می اندیشیدم چه هدیه گران سنگی را دریافت کرده ام…مهم‌ترین خواص سیب امکان کاهش خطر ابتلا به سرطان، چاقی، بیماری قلبی، دیابت و چندین بیماری دیگر به چشم می‌خورد.همسرم را صدا می زنم و از خواص فلفل می گویم…فلفل سبز سرشار از وینامین سی و بتاکاروتن است که برای سلامت و تقویت بینایی گزینه بسیار خوبی می باشد. و توضیح می دهم بهتر است فلفل ها را در مکان های به دور از نور قرار دهید چون شنیده بودم ویتامین سی (c)در اثر نور از بین می رود.
حالا گویا بجای جغرافیا… پزشکی خوانده ام … با خودم زمزمه می کنم آب خیار یک ادرارآور قوی است که به خارج کردن سموم از بدن کمک می‌کند. علاوه بر این فشاری که روی کلیه‌ها است را کم کرده و به حفظ سلامتی آن‌ها کمک می‌کند. به این منظور، روزی دو بار آب خیار را بنوشید. و خنده ام می گیرد…خاطرات سفر به دریاچه بزنگان و روستای زالوغال بازدید از دومین پلایای بزرگ ایران…دیدار با اهالی روستاهای منصوری و فخرآباد و قاسم آباد …گردش یک روز در روستای باباقره…و صحبت های استاد دکتر مریدی از کالرد ملانژها… ریسه های نمکی… گردآوری فسیل … و …
و حالا بقول استاد باید تمرکز کنم…
جغرافیای زیستی (گیاهی)را توضیح بدهم…آری *دانشمندان معتقدند که فلفل دلمه‌ای به بهبود سرطان پروستات، سینه، ریه و برخی دیگر از انواع سرطان کمک می‌کند. فلفل دلمه‌ای قرمز حاوی رنگدانه‌ آنتی‌اکسیدانی به نام لیکوپن و ویتامین ای است. پژوهشگران با استفاده از این دو ماده توانسته‌اند اندازه تومورهای سرطانی در سرطان پروستات را کوچک‌تر کنند. آنزیم‌های موجود در فلفل دلمه‌ای به جلوگیری از سرطان معده و سرطان مری کمک می‌کنند. کاروتنوئید لیکوپن موجود در فلفل دلمه‌ای در پیشگیری از سرطان پروستات، مثانه، دهانه رحم و لوزالمعده نیز مؤثر است.