بررسی اجمالی مفهوم بازاریابی – علیرضا محمودی فرد
طبق گزارش کلام ماندگار، درخصوص تعریفی از واژه بازاریابی میتوان گفت که بازاریابی، رویکرد یا مفهومی است که میتواند فلسفه اصلی فعالیتها و عملیات یک سازمان باشد؛ اینگونه مدیریت مفهوم مشتریمداری را در فعالیتها و وظایف خود قرار میدهد. بازاریابی مدرن، به مجموعهای از فعالیتها و فرآیندهای سازمانی اشاره میکند که بهدنبال تعیین بازار هدف […]
طبق گزارش کلام ماندگار، درخصوص تعریفی از واژه بازاریابی میتوان گفت که بازاریابی، رویکرد یا مفهومی است که میتواند فلسفه اصلی فعالیتها و عملیات یک سازمان باشد؛ اینگونه مدیریت مفهوم مشتریمداری را در فعالیتها و وظایف خود قرار میدهد.
بازاریابی مدرن، به مجموعهای از فعالیتها و فرآیندهای سازمانی اشاره میکند که بهدنبال تعیین بازار هدف و ارائهی کالاها و خدمات به مشتریان، سهامداران و کارمندان است؛ پس بازاریابی، یک فعالیت حیاتی و خطدهندهی نوع فعالیت سازمان است و موظف میکند که تمامی قسمتهای مختلف سازمان برای رسیدن به آن هدف، تلاش کنند.
اهداف و نقش بازاریابی الکترونیکی شامل موارد زیر است:
- میتواند برای پشتیبانی رده گستردهای از فعالیتها و فرآیندها بهکار رود و نوع کالاها و خدمات مربوطه را به مشتری معرفی نماید.
- یک رسانهی بسیار قوی است که تمامی بخشهای سازمان را یکپارچه میکند.
- سبب تسهیل مدیریت از لحاظ جمعآوری اطلاعات و پیادهسازی راه کاربر جدید میشود.
توجه به این نکته، مهم است که اطلاعات بروز در مورد بازار تکنولوژی جدید رقبا و مشتریان، فاکتوری حیاتی در توانایی یک سازمان است.
بازاریاب، ارزشآفرینیهایی را دارد، همچون:
- شناسایی بازار
- خواست مشتري
- پیشنهاد ارزش به مشتري
- پیدا کردن بازار مناسب براي محصول
- تامین نیاز
- نفوذ در بازار
- شناساندن محصول به مشتري
- کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا
- عمل بهعنوان مشاور
- پیشگیري از مشکلات احتمالی
- اعلام نیازهاي بازار بر مبناي کمبود و افزونی کالا در بازار
- ایجاد اعتماد در مشتري
در مورد تعاریفی از بازاریابی الکترونیکی میتوان گفت:
– بهمعنای استفاده از اطلاعات و برنامههایی است که جهت برنامهریزی و اجرای مفاهیم، توزیع، ترفیع و قیمتگذاری کالاها و خدمات بهکار میرود و سبب انجام معاملاتی میشود که اهداف فردی و سازمانی را تامین میکند.
– شکلی از تجارت الکترونیکی است که با استفاده از تکنولوژیهای ارتباطی مانند اینترنت، پست الکترونیکی، کتب الکترونیکی و موبایل، نقش بسزایی بازی میکند.
در خصوص ضرورت استفاده از بازاریابی الکترونیکی باید بگوییم:
بازاریابی الکترونیکی، روی بازاریابی سنتی، تاثیر زیادی داشته است؛ هنگامی که شرکتها از طریق بازاریابی الکترونیکی، هزینهها را کاهش میدهند، میتوانند محصولات را به قیمت کمتری به مشتری ارائه کنند.
بازاریابی الکترونیک، یک اصطلاح عمومیتر از بازاریابی برخط است.
علیرضا محمودیفرد – مشاور بازاریابی صادراتی در کشورها، در مرکز مشاوره کسب و کار و خدمات کارآفرینی و اشتغال پرتو مدیران خلیج فارس
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0