تعاریف و مفهوم هوش مصنوعی – علیرضا محمودی فرد

به گزارش کلام ماندگار، امروزه هوش مصنوعی، یکی از داغ‌ترین اصطلاحات روز در فناوری و ترند دوران، به‌حساب می‌آید. دلیل این امر بسیار محکم و مبرهن است؛ در سال‌های اخیر، نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بسیاری در زمینه هوش مصنوعی پدید آمده که در گذشته تنها در حوزه فیلم‌های علمی تخیلی مورد تصور بودند، اما اکنون بسیاری […]

به گزارش کلام ماندگار، امروزه هوش مصنوعی، یکی از داغ‌ترین اصطلاحات روز در فناوری و ترند دوران، به‌حساب می‌آید. دلیل این امر بسیار محکم و مبرهن است؛ در سال‌های اخیر، نوآوری‌ها و پیشرفت‌های بسیاری در زمینه هوش مصنوعی پدید آمده که در گذشته تنها در حوزه فیلم‌های علمی تخیلی مورد تصور بودند، اما اکنون بسیاری از آن‌ها کم‌کم به واقعیت تبدیل شده‌اند.

هوش مصنوعی، یکی از شاخه‌های علوم کامپیوتر و یک تکنولوژی گسترده و بسیار پیشرفته‌ی دهه حاضر است که به‌وسیله آن، سیستم‌های کامپیوتری مانند انسان‌ها، امکان تفکر و یادگیری پیدا کرده و می‌توانند اقدام به تصمیم‌گیری مستقل کرده و کارها را پیش ببرند.

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) که به‌اختصار به‌صورت AI نمایش داده می‌شود، هوشی است نقطه مقابل هوش طبیعیِ جانداران (همچون انسان‌ها)، که توسط ماشین‌ها (دستگاه‌های صنعتی) ظهور و بروز پیدا می‌کند. واژه «هوش»، به امکان استدلال برمی‌گردد، اما اینکه آیا هوش مصنوعی، توانایی استدلال را دارد یا خیر، محل اختلاف محققان است؛ برخی کتب‌ AI پیشرو، این شاخه را به‌عنوان شاخه‌ی مطالعه بر روی «عوامل هوشمند»  تعریف می‌کنند: هر سامانه‌ای که محیط خود را درک کرده و کنش‌هایی را انجام می‌دهد که شانسش را در دست‌یابی به اهدافش، ماکزیمم می‌سازد؛ برخی از منابع هم از اصطلاح «هوش مصنوعی»، جهت توصیف ماشینی استفاده می‌کنند که عملکردهای «شناختی» (همچون «یادگیری» و «حل مساله») را از روی ذهن انسان‌ها، تقلید می‌کنند.

تعاریفی از هوش مصنوعی وجود دارد، همچون:

  1. تعریف عام:

هوش مصنوعی، توانایی ماشین‌ها در انجام کارهایی است که به‌طور سنتی نیازمند هوش انسانی بوده‌اند؛ این شامل یادگیری، استدلال، حل مساله و تصمیم‌گیری است.

  1. تعریف آکادمیک:

هوش مصنوعی، شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که به‌دنبال درک و ایجاد موجودات هوشمند مصنوعی است؛ این شامل مطالعه الگوریتم‌ها و تکنیک‌هایی است که می‌توانند برای انجام وظایف هوشمندانه توسط ماشین‌ها استفاده شوند.

  1. تعریف کاربردی:

هوش مصنوعی، مجموعه‌ای از فناوری‌ها است که برای ایجاد ماشین‌های هوشمند استفاده می‌شود؛ این شامل یادگیری ماشین، پردازش زبان طبیعی، بینایی کامپیوتر و رباتیک است.

  1. تعریف فلسفی:

هوش مصنوعی، به‌معنای ماهیت هوش و امکان ایجاد ماشین‌های واقعاً هوشمند است؛ این شامل بحث‌هایی در مورد آگاهی، احساس و اراده آزاد است.

  1. تعریف عامیانه:

هوش مصنوعی، به‌طور کلی به ماشین‌هایی اشاره دارد که می‌توانند مانند انسان‌ها فکر و عمل کنند؛ این شامل ربات‌ها، دستیاران صوتی، خودروهای خودران و … است.

نکاتی در مورد تعاریف هوش مصنوعی وجود دارد، مانند:

  1. هیچ تعریف واحدی از هوش مصنوعی وجود ندارد، که به‌طور جهانی پذیرفته شده باشد.
  2. تعاریف هوش مصنوعی به‌طور مداوم در حال تکامل هستند، زیرا این فناوری به‌طور فزاینده‌ای پیچیده می‌شود.
  3. تعاریف هوش مصنوعی می‌توانند از نظر فنی، آکادمیک، کاربردی، فلسفی یا عامیانه باشند.

مهندس علیرضا محمودی‌فرد – مشاور بازاریابی صادراتی در کشورها، در مرکز مشاوره کسب و کار و خدمات کارآفرینی و اشتغال پرتو مدیران خلیج فارس