وقف روزنه‌ای امید بخش برای کاهش مشکلات جامعه

به گزارش کلام ماندگار به نقل از ایرنا، از گذشته‌های دور تاکنون تصور جامعه بر این بوده است که وقف، بخشیدن بخشی از مال و دارایی برای ساخت و آبادانی مساجد، امامزادگان، تکایا و مسائلی از این قبیل است و هیچ کس به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که این نیت خیر می‌تواند در زمینه‌های دیگر هم […]

به گزارش کلام ماندگار به نقل از ایرنا، از گذشته‌های دور تاکنون تصور جامعه بر این بوده است که وقف، بخشیدن بخشی از مال و دارایی برای ساخت و آبادانی مساجد، امامزادگان، تکایا و مسائلی از این قبیل است و هیچ کس به ذهنش هم خطور نمی‌کرد که این نیت خیر می‌تواند در زمینه‌های دیگر هم استفاده شود.

اگرچه ریشه و باور اعتقادی وقف برکسی پوشیده نیست اما در جامعه امروز که مشکلات و آسیب‌های زیادی گریبانگیر مردم است و اکثر جوانان ما از مشکل بیکاری رنج می‌برند، یک حرکت هرچند کوچک مردمی می‌تواند بخش زیادی از این مشکلات را کاهش دهد.

این سنت حسنه ارتباط تنگاتنگی با مصالح عمومی جامعه دارد، بخصوص در جوامعی که اختلاف طبقاتی در آن زیاد باشد به وسیله وقف، ثروتمند به فقیر می‌اندیشد و توانا به سراغ ناتوان می‌رود و بسیاری از نیازمندی‌های عمومی از این راه می‌تواند برطرف شود.

تنوع وقف یکی از مهمترین ویژگی‌های این سنت حسنه است و بیش از ۸۰۰ نیت در استان وجود دارد، به این معنی که فرد واقف اختیار دارد اموال خود را با هر نیتی وقف کند، اما اکثر واقفان از این تنوع نیات بی‌اطلاع هستند، بر همین اساس وقف‌های ما در سطح کشور اغلب حول چند موضوع و محور تکراری است.

متاسفانه این تنوع وقف در استان کردستان نیز هنوز بدرستی جا نیفتاده است و بیش از۹۰ درصد وقف‌های استان وقف بر مساجد است و درصد بیشتری از ۱۰ درصد باقیمانده نیز مربوط به محورهای دینی و قرآنی است.

البته در چند سال اخیر واقفان تا حدودی نیات خود را به سمت نیازهای روز جامعه سوق داده‌اند، ضمن اینکه رویکرد سازمان اوقاف نیز در یکی ۲ سال اخیر به سمت حمایت از نخبگان، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی سوق یافته است.

استان کردستان نیز در صدد آن است که به این سمت و سو حرکت کند و بتواند از طریق وقف و نیات خیران و واقفان گام هایی هرچند کوچک در زمینه اشتغالزایی و کارآفرینی برداشته و در واقع به کمک اشتغال بیاید.

حمایت اوقاف کردستان از شرکت‌های دانش‌ بنیان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کردستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سنت حسنه وقف باید در گرایش های نوین ظهور پیدا کرده و مسیر اقتصاد بر مبنای دانش را هموار سازد.

وقف روزنه‌ای امید بخش برای کاهش مشکلات جامعه

حجت الاسلام محمد کاروند افزود: در استان کردستان بیش از ۲ هزار موقوفه وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد این موقوفات با نیت مسجد وقف شده اند و امید است با توجه به نیاز مبرم جامعه به حرکت در مسیر گرایش های نوین تکنولوژی و علمی شاهد جهت دهی نیات واقفین به این سمت باشیم.

وی با اشاره به پروژه های شاخص وقف‌های دانش بنیان در کشور گفت: اوقاف سایر استانها در زمینه های ایمپلنت دندان،پرورش ماهی و دام پروری تجربیات مناسبی در زمینه دانش بنیان داشته اند و هماهنگی لازم برای حمایت اوقاف کردستان از شرکت های دانش بنیان نیز انجام شده است و بزودی شاهد اتفاقات خوبی در استان خواهیم بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان اضافه کرد: رشد و تاثیر فن آوری در زندگی و اقتصاد امروزه بر هیچکس پنهان نیست و امید است با حضور واقفان در این عرصه‌ها و همچنین هم افزایی وقف و شرکت‌های دانش بنیان شاهد رشد و توسعه استان در تمام زمینه های اقتصادی،علمی و فرهنگی باشیم.

بهره‌گیری از ظرفیت های وقف برای اشتغالزایی فارغ التحصیلان

استاندار کردستان نیز در روزهای اخیر به منظور جلب سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استان و حمایت از نخبگان در بستر شرکت‌های دانش‌بنیان با حجت الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در تهران دیدار کرد.

اسماعیل زارعی کوشا در این دیدار با ابراز خوشنودی از رویکرد سازمان اوقاف مبنی بر حمایت از نخبگان، اظهار کرد: استان کردستان درحوزه معادن، کشاورزی و گردشگری ظرفیت‌های کم نظیری دارد و می‌توان از این بستر جهت رشد و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت سازمان وقف، بهره برد.

وقف روزنه‌ای امید بخش برای کاهش مشکلات جامعه

وی ابراز امیدواری کرد، با تبادل دانش و تجربه و بهره‌مندی از موهبت‌ها و پتانسیل‌های استان کردستان در زمینه‌های مختلف و توانمندی نخبگان، شاهد استفاده بهینه از ظرفیت‌های این سازمان در راستای اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان نخبه باشیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور نیز با بیان اینکه مرکز نوآوری سازمان اوقاف یکی از پنج مرکز نوآوری کشوراز لحاظ ظرفیت استقرار است، گفت: این سازمان با رویکرد حمایت از نخبگان و فعالیت‌های دانش بنیان اقدامات بزرگی را انجام داده است.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان کمک حال ما برای برطرف کردن نیازهای داخلی و عبور از سختی های تحریم هستند، افزود: تولید کالاهای پزشکی داخلی که بسیار کم‌هزینه و باکیفیت تر از نمونه خارجی است مانند ساخت ایمپلنت دندانپزشکی، حمایت از زنجیره غذایی کشاورزی و مواد پروتئینی توسط سازمان اوقاف وابسته به شرکت‌های دانش بنیان از جمله خدمات این شرکت‌ها با حمایت اوقاف است.

وی یادآور شد: اوقاف این آمادگی را دارد از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان در استان کردستان با استفاده از ظرفیت‌های موجود حمایت کند و فضای فیزیکی در اختیار آنها قرار دهد.

استاندار کردستان نیز از ایجاد چنین مرکزی در استان توسط سازمان اوقاف استقبال کرد.

بیش از ۲ هزار موقوفه با ۱۹ هزار رقبه در استان کردستان وجود دارد، کردستان همچنین دارای هزار و ۵۰ مسجد و ۷۰ مکان مذهبی اعم از آرامگاه، مقبره و امامزاده است و چهار قرآن تاریخی در این استان وجود دارد.