نکات مربوط به نوشتن مقدمه (Introduction) مقاله علمی – علیرضا محمودی فرد

بدون شک، نوشتن مقدمه (Introduction) یک مقاله علمی، یکی از بخش‌های لازم  است که نقش مهمی در جلب توجه خواننده و ارائه زمینه‌ای برای پژوهش دارد.

پایگاه کلام ماندگار | بدون شک، نوشتن مقدمه (Introduction) یک مقاله علمی، یکی از بخش‌های لازم  است که نقش مهمی در جلب توجه خواننده و ارائه زمینه‌ای برای پژوهش دارد. رعایت نکات زیر برای نوشتن یک مقدمه قوی و مؤثر، ضروری است:

۱. شروع با بیان کلی و جذاب

– مقدمه را با یک جمله کلی و جذاب درباره موضوع پژوهش شروع کنید تا توجه خواننده را جلب کند.

– این جمله باید زمینه‌ای عمومی از موضوع را ارائه دهد و اهمیت آن را در حوزه علمی نشان دهد.

– مثال: “در سال‌های اخیر، استفاده از فناوری‌های دیجیتال در آموزش به‌طور چشمگیری افزایش یافته است.”

۲. بیان مسئله پژوهش (Problem Statement)

– مسئله یا چالشی که پژوهش شما به آن می‌پردازد را به‌طور واضح و مختصر بیان کنید.

– توضیح دهید که چرا این مسئله مهم است و چه شکاف‌هایی در دانش موجود وجود دارد.

– مثال: “با وجود پیشرفت‌های اخیر، تأثیر آموزش آنلاین بر یادگیری دانش‌آموزان در مناطق محروم به‌طور کامل بررسی نشده است.”

۳. مرور ادبیات پژوهش (Literature Review)

– به طور خلاصه و منتقدانه، به مرور تحقیقات پیشین بپردازید. این بخش باید نشان دهد که شما از کارهای قبلی در این حوزه آگاه هستید.

– بر مطالعاتی تمرکز کنید که مستقیماً به موضوع پژوهش شما مرتبط هستند.

– شکاف‌های دانشی را که پژوهش شما قصد پر کردن آن‌ها را دارد، مشخص کنید.

– مثال: “مطالعات قبلی نشان داده‌اند که آموزش آنلاین می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد (منبع X، ۲۰۲۰؛ منبع Y، ۲۰۲۱)، اما تأثیر آن بر دانش‌آموزان مناطق محروم هنوز به‌طور کامل بررسی نشده است.”

۴. بیان اهداف پژوهش (Research Objectives)

– اهداف اصلی پژوهش را به‌طور واضح و مختصر بیان کنید. این اهداف باید مستقیماً به مسئله پژوهش و شکاف‌های دانشی اشاره کنند.

– مثال: “هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش آنلاین بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در مناطق محروم است.”

۵. اهمیت و نوآوری پژوهش (Significance and Innovation)

– توضیح دهید که چرا این پژوهش مهم است و چه سهم (contribution) جدیدی به حوزه علمی اضافه می‌کند.

– نوآوری پژوهش خود را برجسته کنید، چه از نظر روش‌شناسی، داده‌ها، یا نتایج.

– مثال: “این مطالعه نخستین پژوهشی است که به بررسی تأثیر آموزش آنلاین بر دانش‌آموزان مناطق محروم با استفاده از داده‌های طولی می‌پردازد.”

۶. سوالات یا فرضیه‌های پژوهش (Research Questions or Hypotheses)

– سوالات یا فرضیه‌های اصلی پژوهش را به‌طور واضح بیان کنید. این بخش باید به خواننده نشان دهد که پژوهش شما به دنبال پاسخ به چه مسائلی است.

– مثال: “سوال اصلی این پژوهش، این است که آیا آموزش آنلاین تأثیر معناداری بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مناطق محروم دارد؟”

۷. ساختار مقاله (Optional)

– در برخی موارد، می‌توانید به طور خلاصه ساختار مقاله را در انتهای مقدمه توضیح دهید. این کار به خواننده کمک می‌کند تا بداند در بخش‌های بعدی چه انتظاری داشته باشد.

– مثال: “این مقاله به‌ترتیب شامل بخش‌های روش‌شناسی، نتایج، بحث و نتیجه‌گیری است.”

۸. شفافیت و اختصار

– مقدمه باید مختصر و مفید باشد. از توضیحات طولانی و اضافی خودداری کنید.

– هر جمله باید به‌طور مستقیم به موضوع پژوهش مرتبط باشد و اطلاعات غیرضروری حذف شود.

۹. ارجاع به منابع معتبر

– از منابع معتبر و به‌روز برای حمایت از ادعاها و پیشینه پژوهش استفاده کنید.

– مطمئن شوید که تمامی ارجاعات به‌درستی و بر اساس سبک رفرنس‌دهی مجله انجام شده‌اند.

۱۰. پرهیز از تکرار

– از تکرار اطلاعاتی که در بخش‌های دیگر مقاله (مانند چکیده یا بحث) آمده است، خودداری کنید.

– مقدمه باید اطلاعات جدید و زمینه‌ای را ارائه دهد که برای درک بقیه مقاله ضروری است.

۱۱. جمع‌بندی مقدمه

– مقدمه را با یک جمله جمع‌بندی کنید که به طور طبیعی به بخش روش‌شناسی مقاله منتقل شود.

– مثال: “در این مطالعه، تأثیر آموزش آنلاین بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مناطق محروم با استفاده از روش‌های کمی بررسی شده است.”

 

مثال:

استفاده از فناوری‌های دیجیتال در آموزش به‌طور چشمگیری در سال‌های اخیر افزایش یافته است (منبع X، ۲۰۲۰)؛ با این حال، تأثیر این فناوری‌ها بر دانش‌آموزان مناطق محروم هنوز به‌طور کامل بررسی نشده است (منبع Y، ۲۰۲۱). این مطالعه به بررسی تأثیر آموزش آنلاین بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره متوسطه در مناطق محروم می‌پردازد. با استفاده از داده‌های طولی و روش‌های تحلیل پیشرفته، این پژوهش نشان می‌دهد که آموزش آنلاین می‌تواند به بهبود عملکرد تحصیلی این دانش‌آموزان کمک کند. نتایج این مطالعه می‌تواند به سیاست‌گذاران آموزشی در طراحی برنامه‌های آموزشی مؤثرتر کمک کند.

 

تنظیم‌کننده: استاد علیرضا محمودی فرد مدرس روش تحقیق در دانشگاه